ФОРМУВАННЯ КОГНІТИВНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ ШЛЯХОМ ВИКОРИСТАННЯ ІКТ

РОЗДІЛ 2  ІНФОРМАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНА МОДЕЛЬ ДОСВІДУ

2.1. Формування когнітивної компетенції учнів шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови та літератури

Автором досвіду була розроблена структурно-функціональна модель формування когнітивної компетенції учнів за допомогою ІКТ під час вивчення української мови та літератури (Додаток 1).
Слід відмітити, що сформованість компонентів когнітивної компетенції (знання, уміння та ціннісно-смислові орієнтації) залежить від реалізації організаційно-цільової, теоретико-методологічної, змістовно-технологічної складових навчального процесу.
 Тому конструювання уроку української літератури відбувається у кілька етапів. Це концептуальний (визначення дидактичної мети, доцільності використання інформаційних технологій для досягнення кінцевих результатів), технологічний (визначення форми уроку, відбір електронних засобів навчального призначення (ЕЗНП)), операціональний (виділення основних елементів уроку, визначення місця електронних засобів навчального призначення у структурі уроку, вибір способів взаємодії фігурантів уроку з навчальними засобами) і етап педагогічної реалізації (переведення педагогічних принципів у конкретний навчальний вплив).
З метою визначення ефективності використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови та літератури було проведено дослідження. Виявилося, що рівень сприйняття інформації учнями зріс майже вдвічі і, як наслідок, підвищився пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета (Додаток 5).
Реалізуючи основні принципи дидактики (індивідуальний та диференційований підходи), автор використовує інформаційно-комунікаційні технології в наступних варіантах:
1. Мультимедійні презентації – програма Power Point дає можливість використовувати на уроці  схеми, таблиці, малюнки, портрети діячів, завдання, шаблони виконання завдань, відео фрагменти. Їх можна використати як під час проведення різних типів уроків (засвоєння нових знань, комбінований, повторювально-узагальнюючий, тощо), так і на різних етапах уроку. На думку автора досвіду, добре підготовані і методично продумані слайдові презентації  – це найкращий вид унаочнення, який дозволяє підійти до процесу навчання творчо та підвищує інтерес учнів.
Достоїнством комп’ютерних презентацій є збільшення темпу уроку, вони практично заміняють традиційні крейду й дошку. (Додаток 3). Ще одним позитивним моментом презентацій є постійна наявність необхідної інформації перед очима дітей, а так само повернення до потрібної інформації при необхідності на будь-якому етапі уроку. Таким чином, в учнів відразу працюють два види пам’яті (візуальна, слухова), що сприяє кращому засвоєнню нового матеріалу. Нерідко учні самі стають творцями. Авторське учнівське бачення теми, самостійна підготовка презентації надає можливість дітям вчитися бути послідовними у відборі найсуттєвішої інформації (Додаток 7)
2.Аудіовізуальні та мультимедійні засоби – використовуємо фрагменти документальних чи художніх фільмів, або навіть і сучасні відеоматеріали. Перед переглядом фрагменту (5-7хв.) ставимо перед учнями проблемне питання. Матеріали з художніх фільмів дозволяють створити під час заняття атмосферу певної епохи. Крім того, при вивченні літератури повсякденності саме використання таких відеофрагментів дають можливість оздобити заняття оригінальним матеріалом для реконструкції реалій щоденного життя людей у праці, навчанні, на відпочинку.
Так, наприклад, під час вивчення казки І.Франка "Фарбований лис" учням було запропоновано переглянути фільм та знайти розбіжності у трактуванні сюжету. Демонстрування відеоматеріалу  викликало в учнів зацікавлення.  Виникла досить стійка мимовільна увага, що обумовлена яскравістю, динамічністю,розмірами та контрастністю зображення, звуковим супроводом тощо. Саме цим пояснюється міцне запам’ятовування учнями окремих, найбільш яскравих, емоційно насичених кадрів. Утворюються передумови до формування чітких уявлень, свідомого та глибокого засвоєння знань, бажання прочитати твір. 
Побудована таким чином робота сприяє розвитку когнітивної компетенції, дозволяє сформувати в учнів такі дослідницькі вміння і навички: спостереження і аналіз подій; формування гіпотези; використання набутих знань на практиці і в галузі інших споріднених з українською літературою. Найбільш підготовлені учні узагальнюють матеріал і складають доповіді, пишуть реферати.
3. Для більш глибокого засвоєння матеріалу і контролю знань автор досвіду використовує різного роду тести і тренажери. Тести розробляємо у вигляді завдань і кількох відповідей, з яких потрібно вибрати правильний. Способи роботи з тестами різноманітні: фронтальне опитування, індивідуальне опитування, самостійне виконання тестів, після чого на екран виводяться правильні відповіді. Тренажери також містять завдання, що дозволяють організувати фронтальну, групову та індивідуальну роботу учнів на уроці й дома, провести моніторинг якості знань. Наприклад, при первинному контролі учням пропонуються питання. У випадку невдалої відповіді учнів створена презентація дає можливість школярам, використовуючи гіперпосилання, повернутися в потрібний фрагмент уроку, де є необхідна інформація для відповіді.
4. Використовуємо комп’ютерні ігрові навчальні програми та можливості мережевого сервісу LearningApps. Вивченню мови та літератури в 5-х класах притаманні специфічні особливості, обумовлені тим, що діти молодшого підліткового віку великою мірою сприймають життя як гру. Впроваджуємо мовні ігри, спрямовані на засвоєння і осмислення знань у жвавій, приємній атмосфері: мікс; асорті; пригадаймо лексику; таємнича; казкова; прислів’я. Робота над ними викликає інтерес,  збудження, а опора на емоційність сприяє кращому засвоєнню і запам’ятанню відомостей з мови.
5. Працюємо з кросвордами, які складені вчителем  або учнями вдома. Поряд з цим  використовуємо готові форми.
6. Застосовуємо творчі завдання на основі інформаційних технологій, які найчастіше носять ситуативний характер. Дидактичною метою таких завдань є вироблення когнітивної та діяльнісних компетенцій. Школярі «охоче, з великим задоволенням виконують такі завдання, де є можливість їм виявити творчу індивідуальність».
7. Літературний портрет – мультимедійний проект, що містить документи, фотографії, таблиці, ілюстративний матеріал, аудіо- та відео фрагменти, скомпоновані у послідовному порядку, що дає змогу найбільш повно й яскраво розповісти учням про життєвий і творчий шлях письменника чи поета.
8. Віртуальні екскурсії – відео розповідь про музеї та історичні місця України; до кожного відео сюжету розроблені відповідні завдання, які учні виконують під час уроку. Таким чином, віртуальна екскурсія знайомить учнів з Україною, її історією, природою, видатними людьми, розширює кругозір учнів, сприяє їх розвитку навіть в умовах, коли справжня екскурсія з певних причин неможлива.
9. За допомогою комп’ютерної програми перевіряємо вміння школярів читати текст мовчки. Цим актуалізується така важлива змістова лінія Програми з української мови, як комунікативна. Даний розділ комп’ютерної програми надає змогу вчителеві воднораз проконтролювати час прочитання тексту і відповідно визначити темп читання для кожного учня класу. Слід звернути увагу на те, що при перевірці навичок читати мовчки оцінювання виконання завдання відбувається в два етапи з визначенням оцінки за кожний із них і наступному підсумовуванні оцінок для визначення загального балу за завдання (максимальний бал-12).
10. Публікації, інформаційні бюлетені – це цікава творча форма роботи, яка допомагає учням відчути себе в ролі журналістів, редакторів. Робота над створенням публікацій має багато спільного з презентаційною технологією і сприяє формуванню не тільки когнітивної, а і соціальної, комунікативної, інтелектуальної, креативної, інформаційної компетенцій учнів. Працюючи з шаблонами програми Microsoft Office Publisher, учні вчаться знаходити цікаву інформацію за допомогою традиційних і сучасних інформаційних ресурсів, творчо опрацьовувати її, представляти власну позицію, власне бачення проблеми. Виконують учні творчі завдання у програмі Microsoft Office Publisher як індивідуально, так і в групі.
11. З метою якісної підготовки учнів до ЗНО використовуються тренажери для підготовки до ЗНО з української мови та літератури. Дані тренажери наближені до реальних варіантів завдань ЗНО, містять такі ж типи й кількість завдань . Якщо в учня виникли труднощі з тим чи іншим питанням, то він у будь-який момент може повернутися до теорії і ще раз вивчити матеріал. В нашому навчальному закладі це зробити можна в післяурочний час, оскільки комп’ютери знаходяться в кабінеті інформатики.
12. З метою навчальної підтримки учнів та зворотнього зв’язку з ними, створено предметний блог «Скарбниця нашого народу»  (http://treasurynation.blogspot.com), де можна знайти тестові завдання для поточного контролю знань з відповідної теми, матеріали до вивчення біографії письменників – презентації вчителя та учнів, віртуальні екскурсії, відеоматеріали.

13.У позакласній діяльності та на уроках узагальнення, систематизації знань, умінь і навичок використовуємо вікторини. Вони містять різного роду завдання («впізнай героя», «співвіднесіть», «чомучка», «літературний словник»). Кожне завдання містить кілька питань, і команди по черзі відповідають на них. Використовуємо різноманітні види вікторин, які роблять урок емоційно насиченим, цікавим і допомагають виконати головну мету - усвідомленого засвоєння навчального матеріалу в процесі практичної діяльності, що дає найкращі результати і сприяє включенню дітей в активну навчально-пізнавальну діяльність.

Комментариев нет:

Отправить комментарий